Praca siedząca. Jak uporać się z bólem kręgosłupa?

Praca siedząca. Jak uporać się z bólem kręgosłupa?

Ból pleców

Wiele prac biurowych, to przede wszystkim praca siedząca. Niejednokrotnie doprowadza to do bólów kręgosłupa oraz do innych groźnych dla zdrowia powikłań. W tym artykule postaram się przedstawić kilka sposobów, w jaki sposób zapobiegać bólowi oraz jak sobie z nim radzić.

Według statystyk, aż 70% zatrudnionych, wykonuje swoją pracę w pozycji siedzącej. A każdy z nam spędza siedząc ponad 10 lat życia!

„Taka postawa osłabia mięśnie i więzadła utrzymujące kręgosłup w prawidłowej pozycji i w następstwie prowadzi do zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa” – mówi dr n. med. Hanna Stankowiak-Kulpa z poznańskiego szpitala Med Polonia.

 

Jak nie dopuścić do bólu kręgosłupa pracując w pozycji siedzącej?

Ból kręgosłupa i ramion stał się ważnym problem społecznym. Coraz częściej dolegliwości tego typu dotykają ludzi młodych. Uporczywy ból, utrudniający normalne funkcjonowanie może być objawem różnych poważniejszych schorzeń, takich jak dyskopatia, lumbago, rwa kulszowa bądź udowa, czy uciskanie korzeni nerwowych.

I choć te przypadłości powodują ból różnych odcinków kręgosłupa, to mają cechę wspólną: siedzący tryb życia jest jednym z czynników doprowadzających do ich powstania.

 

Co zrobić, żeby nie ból się nie pojawiał i nie przeszkadzał nam w pracy?

 

    • Zadbaj o prawidłową pozycję ciała. Siedząc przy biurku plecy i ramiona powinny swobodnie opierać się o oparcie krzesła, stopy powinny swobodnie opierać się o podłogę, kolana powinny być zgięte pod kątem 90 stopni. Monitor powinien znajdować się na wysokości oczu, żeby nie trzeba było się nachylać.

 

    • Zmieniaj pozycję. Przebywanie przez długi czas w jednej pozycji – czy siedzącej czy stojącej, jest jednym z głównych powodów bólu pleców. Ważne, żeby siedzieć wyprostowanym, z dobrze ustawioną wysokością krzesła, biurka i monitora jeśli pracujemy z komputerem.

 

    • Miej oczy na wysokości ekranu. Pracując na laptopie, ciężko aby ekran znajdował się na wysokości wzroku. Jednak pamiętaj, że jest to bardzo ważne, aby głowę trzymać prosto i patrzeć przed siebie. Dzięki temu nie ma nacisku na kręgosłup, mięśnie odcinka szyjnego nie są napięte. Jeśli już musisz pracować na laptopie, dobrym pomysłem jest podpięcie go do osobnego monitora, który jest większy i łatwiejszy w regulacji.

 

    • Pamiętaj o nogach. Gdy siedzisz, zadbaj o to, by kolana znajdowały się niżej niż linia bioder. Stopy powinny płasko i swobodnie opierać się o podłoże. Jeśli masz taką możliwość, dopasuj biurko i krzesło pod siebie.

 

    • Zwróć uwagę na ręce. Powinny swobodnie leżeć na biurku, łokcie nie powinny wisieć w powietrzu. Różnego rodzaju podkładki pod nadgarstki do pisania na klawiaturze pomagają odciążyć stawy.Możesz kupić sobie podkładkę pod nadgarstki do pisania na klawiaturze, aby je odciążyć.

 

    • Przejdź się. Najlepiej co 45 minut wstawaj i zrób sobie krótki spacer. Nie siedź cały czas. Jak najczęściej też rób sobie krótkie przerwy. Wstań, wyprostuj się, rozciągnij. Obróć parę razy głową, wyciągnij ręce, weź kilka głębokich oddechów.

 

  • rozciąganieNie zapomnij o rozciąganiu. Jest ono kluczowe, aby nie zastać się w jednej pozycji na cały dzień. Rozciągaj mięśnie kręgosłupa, ramion. Daj swoim mięśniom odpocząć. Jeśli masz taką pracę, w której ciężko jednak rozciągnąć się przy szefie czy klientach pamiętaj o tym zawsze rano przed wyjściem do pracy jak i po powrocie z niej.

 

Co zrobić jeśli mimo wszystko ból kręgosłupa nam dokucza?

Istotne jest, by nie starać się rozruszać obolałych mięśni na siłę.
Jeśli ból jest silny, można sięgnąć po leki przeciwbólowe posiadające w składzie ibuprofen, diklofenak lub naproksen, jednak pamiętajmy że to pomoże tylko doraźnie i nie może być metodą na przewlekłe bóle. Jeśli tylko mamy taką możliwość, to w czasie wystąpienia ataku bólu należy ułożyć się w wygodnej pozycji, która odciąża bolące miejsce. Pomogą też chłodne okłady aplikowane na plecach.

Takiego bólu nie można lekceważyć i nawet jeśli sam ustąpi, niezbędna jest wizyta u specjalisty.

masaż leczniczyPodczas badania lekarz zdiagnozuje przyczynę bólu i zaleci odpowiednią terapię. Ulgę w dolegliwościach może przynieść leczniczy masaż, a w przypadku poważniejszych zwyrodnień rehabilitacja. Dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy trzeba rozpoznać chorobę jest zastosowanie badania metodą McKenziego. – „Ta metoda opiera się na diagnozie postawionej po przeprowadzeniu szczegółowych badań opracowanych na podstawie specjalnych protokołów przygotowanych oddzielnie dla każdego odcinka kręgosłupa, a także kończyn. Zwraca się w niej uwagę na objawy bólowe oraz ich zmianę na skutek ruchów testujących” – mówi dr n. med. Hanna Stankowiak-Kulpa z poznańskiego szpitala Med Polonia. – „Choć takie badanie trwa od 1,5 do 2 godzin jest niezwykle skuteczne i umożliwia wykrycie wielu schorzeń szybciej niż zrobią to skomplikowane i drogie urządzenia typu rezonans magnetyczny czy tomografia” – dodaje.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

Up ↑

%d blogerów lubi to: